De volgende woorden zijn geen synoniemen voor leren

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Vandaag geef ik de hele dag les over leren en bedacht net dat het even handig is om een overzicht te geven van woorden en concepten die niet synoniem zijn aan leren:

  • Welbevinden: Je kan je perfect goed voelen, de les zeer aangenaam vinden, maar niet noodzakelijk iets bijleren.
  • Betrokkenheid: Leerlingen kunnen zeer actief meewerken, maar ook dit betekent niet noodzakelijk dat ze aan het bijleren zijn.
  • Hard werken: Idem
  • Zeer diep nadenken: maar geen antwoord vinden?

Begrijp me niet verkeerd: het is fijn als leerlingen leren én het aangenaam vinden, als ze leren én betrokken zijn, hard werken en diep nadenken én leren,… De grootste fout die we echter kunnen maken is dat we denken dat het ene een bewijs is voor het andere.

Prof. Rob Coe maakte deze lijst van deze en andere slechte aanwijzingen voor leren, “poor proxies for learning”, je vindt ze oa in Improving Education.

View original post

Advertisements

About teachingbattleground

I teach
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s